اعطای شهروندی افتخاری پاریس به روزنامهنگاران و غیرنظامیان فلسطینی
شهرداری پاریس در تاریخ ۱۸ ژوئن، به غیرنظامیان و روزنامهنگاران فلسطینی، شهروندی افتخاری اعطا کرد. این اقدام که از مدتها قبل توسط بخش چپ شورای شهر پاریس مورد درخواست قرار گرفته بود، به عنوان نمادی از حمایت از صلح و همبستگی با مردم فلسطین تلقی میشود.
در روز پنجشنبه ۱۸ ژوئن، شهرداری پاریس به غیرنظامیان و روزنامهنگاران فلسطینی، عنوان شهروندی افتخاری را اعطا کرد. این تصمیم که مدتها از سوی گروههای چپ شورای شهر پاریس به عنوان یکی از خواستهها مطرح شده بود، به نوعی نمادین از همبستگی با مردم فلسطین به شمار میرود.
امانوئل گرگوار، شهردار سوسیالیست پاریس، در مراسمی که در حضور هاله ابوحصیره، سفیر فلسطین در فرانسه برگزار شد، اعلام کرد: «این شهروندی افتخاری تنها یک نماد نیست، بلکه نشانهای از تعهد ما به صلح و دوستی با مردم فلسطین است». وی همچنین بر اهمیت شناخت رنجهای مردم فلسطین تاکید کرد و افزود: «این اقدام به معنای نادیده گرفتن درد و رنجهای مردم اسرائیل نیست».
همزمان، برخی از جناحهای راست سیاسی شهرداری به انتقاد از این تصمیم پرداختند و آن را به عنوان یک موضع متوازن ندانسته و ادعا کردند که این عمل به قربانیان اسرائیلی این مناقشه بیتوجهی میکند. با این حال، شهردار پاریس بر لزوم همبستگی و احترام به حقوق بشر در این زمینه تاکید کرده و از تلاشهای خود برای برقراری صلح سخن گفت.
