جلوگیری از دسترسی به اینترنت نقض حقوق بشر است

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت هایی که عامدانه و با مقاصد خاص دسترسی کاربران خود به اینترنت را قطع کنند، به عنوان دولت ناقض حقوق بشر محکوم خواهند شد.

net_675

به گزارش«محبت نیوز» سازمان ملل متحد هرگونه جلوگیری از دسترسی به استفاده از اینترنت را مصداق «نقض حقوق بشر» می داند. این قطعنامه بر مبنای ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که در ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ میلادی (مطابق با ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۴۵شمسی ) در مجمع سازمان ملل متحد تصویب شد و ایران نیز از امضا کنندگان آن است.

به نقل از یورونیوز این قطعنامه با اجماع اکثریت اعضاء در سازمان ملل تصویب شد و کشورهای روسیه، عربستان سعودی، چین و حتی برخی کشورهای دموکراتیک از جمله آفریقای جنوبی و هند با آن مخالفت کردند.

بخشی از این قطعنامه از این قرار است که «هرگونه جلوگیری برای دسترسی به اطلاعات آنلاین یا انتشار اطلاعات به صورت آنلاین محکوم است» و این کشورها خواستار حذف این قسمت شده بودند.

در میان مقام های جمهوری اسلامی ایران نیز نظرات درباره آزادی استفاده از اینترنت به عنوان یک حق شهروندی کاملن متفاوت است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سخنانی در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ گفته بود که دوران استبداد و رساندن پیام از طریق بلندگو، منبر و تریبون های یک طرفه و سنتی به سر آمده است. او همچنین خطاب به کسانی که از حضور جوانان در فضای اینترنت نگران هستند، گفته بود: «حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می شناسد.»

در آن زمان سخنان رئیس جمهوری ایران مورد انتقاد شدید برخی از روحانیون محافظه کار قرار گرفت. از جمله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان که در واکنش گفته بود: «رھبری دستور دادند که از افزایش سرعت اینترنت پرھیز شود با این حال شاھد این ھستیم که دستورالعمل ایشان زیرپا گذاشته شده و اینترنت امروز در جیب ھمه بچه ھا قرار دارد و این خود به تنھایی باعث توسعه فحشا در جامعه است.»

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از روحانیون محافظه کار نیز از دیگر مخالفان بحث آزادی اینترنت است و ضمن مخالفت با بحث های مربوط به فیلترینگ در ایران با نقل قولی از علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «به بهانه آزادی نمی توان همه چیز را باب کرد.»

در آخرین اظهار نظرها نیز دبیر شورای عالی فضای مجازی هم به خبرگزاری ایرنا گفته است، کسانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت رسانه ای دارند٬ باید به زودی برای دریافت مجوز اقدام کنند. ابوالحسن فیروزآبادی هدف از این اقدام را «ضابطه مند» کردن فعالیت رسانه ای در شبکه های اجتماعی عنوان کرده بود.

در ایران گروهی از وبلاگ نویسان و فعالان اجتماعی نیز به دلیل فعالیت های اینترنتی و یا انتشار عقاید خود در صفحات اجتماعی آنلاین بازداشت و زندانی شده و به حبس های طولانی محکوم شده اند. از جمله آنها می توان به حسین رونقی ملکی، محمدرضا پورشجری و زین العابدین قائمی اشاره کرد.

ستار بهشتی نیز وبلاگ نویسی بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ به دلیل نوشتن مطالبی در وبلاگش توسط پلیس فتا (پلیس پیگیری جرایم سایبری) دستگیر شد. او در جریان بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و جان سپرد.

  • By Mohabat News
  • 1395/04/16
  • اینترنت, سازمان ملل, فضای مجازی, نقض حقوق بشر

گروه

تازه های حقوق بشر

محبت نیوز   جلوگیری از دسترسی به اینترنت نقض حقوق بشر است

جلوگیری از دسترسی به اینترنت نقض حقوق بشر است

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت هایی که عامدانه...

محبت نیوز   پژوهشگران سوئدی ایران را دومین کشور جهان در تبعیض نژادی ومذهبی می دانند

پژوهشگران سوئدی ایران را دومین کشور جهان در تبعیض نژادی ومذهبی می دانند

اغلب مردم جهان بر این باورند که نژاد پرستی خطرناک ترین آفت عصر حاضر و یکی از عوامل عقب ماندگی در کشورهای...

محبت نیوز   درگیری زندانیان سنی و نیروهای امنیتی در زندان رجایی‌شهر

درگیری زندانیان سنی و نیروهای امنیتی در زندان رجایی‌شهر

انتقال محکومین سنی به سلول‌های انفرادی برای انجام مراحل مقدمات اعدام به درگیری میان نیروهای امنیت و زندانیان...