اعتراض حامیان حقوق بشر به حذف نام عربستان از فهرست سیاه

گروه های حامی حقوق بشر تصمیم اخیر سازمان ملل را مبنی بر خارج کردن عربستان سعودی از فهرست سیاه کشورهای متهم به نقض حقوق کودکان، محکوم کردند.

Human_Rights44

به گزارش«محبت نیوز» نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق کودک حذف نام عربستان سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک سازمان ملل را شدیدن محکوم کردند. به گفته‌ی این کنشگران اقدام سازمان ملل اعتبار فهرست سیاه و دبیرکل این سازمان را زیر سوال می‌برد.

محکوم شدن این اقدام سازمان ملل از سوی گروه های حامی حقوق بشر به دنبال درگیری عربستان سعودی با حوثی ها در یمن و در نتیجه مرگ و میر ۶۰ درصدی کودکان در این درگیری ها، مطرح شد.

در همین راستا آکشایا کومر، مسئول نهاد نظارت بر حقوق بشر روز چهار‌شنبه (۸ ژوئن) در گفت‌وگویی با رادیوی شبکه‌ی اول آلمان در نیویورک این اقدام را بی‌سابقه خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با تقبیح این تصمیم سازمان ملل متحد آن را «میدان دادن آشکار» به عربستان سعودی دانسته و تاکید کرده که چنین اقدامی به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه می زند.

نمونه دیگری از این انتقادات را موسسه خیریه و امدادرسانی آکسفام مطرح کرده که گفته است تصمیم سازمان ملل متحد برای انکار گزارش پیشین خود «شکست اخلاقی» به شمار می‌آید.

فیلیپ بلوپین، معاون مدیر حمایت جهانیِ سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در روز سه‌شنبه (۱۸ خرداد) با انتقاد از این اقدام سازمان ملل گفت: «حق کودکان یمن بیش از این‌ها است.»

هر چند مقامات سازمان ملل بر موقتی بودن حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکانِ یمن تاکید کرده اند اما عبدالله المعلمی، نمایندۀ عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، ادعا کرد این تصمیم «غیرقابل بازگشت و بی‌قید و شرط» است.

وی پس از اعلام نظر بان‌ کی مون در جمع خبرنگاران افزود: «نام ما به اشتباه در این فهرست آمده بود. ما می‌‎دانیم که حذف نام ائتلاف سعودی نهایی است.»

به دنبال این اعتراضات، سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که دبیرکل این سازمان با پیشنهاد عربستان سعودی برای بررسی مشترک اسناد و مدارک ارایه شده در گزارش مربوط به کشتار کودکان یمن موافقت کرده و تا نتیجه این تحقیقات اعلام شود، اسم ائتلاف از پیوست گزارش حذف می‌شود.

 

  • By Mohabat News
  • 1395/03/21
  • حقوق بشر عربستان, حقوق کودکان, سازمان عفو بین الملل, عربستان

گروه

تازه های حقوق بشر

محبت نیوز   اعتراض حامیان حقوق بشر به حذف نام عربستان از فهرست سیاه

اعتراض حامیان حقوق بشر به حذف نام عربستان از فهرست سیاه

گروه های حامی حقوق بشر تصمیم اخیر سازمان ملل را مبنی بر خارج کردن عربستان سعودی از فهرست سیاه کشورهای...

محبت نیوز   آقای اردوغان لطفن کمی صادق باشید

آقای اردوغان لطفن کمی صادق باشید

 حسن جمال نوه جمال پاشا از بانیان نسل کشی ارمنیان:آقای اردوغان از کی تا حالا تاریخ ما تاریخ نوع دوستی...

محبت نیوز   شرع اسلام در مورد زن هلندی به اجرا در آمد!

شرع اسلام در مورد زن هلندی به اجرا در آمد!

یک زن ۲۲ ساله هلندی که در قطر علیه فرد متجاوز به خود به دادگاه شکایت برده بود به یک سال حبس تعلیقی محکوم...

محبت نیوز   وضع حقوق بشر پس از برجام بدتر شده است

وضع حقوق بشر پس از برجام بدتر شده است

گروه های قومی ایران از «اد رویس» خواستند تا نمایندگان جوامع غیرفارس و اقلیت های قومی و مذهبی ایران را...