رکورد استفاده شهروندان ایرانی از مشروبات الکلی شکسته شد

با محدودیت‌ها نه تنها مصرف نوشیدنی‌های الکلی کم نشد بلکه آمار ثبت شده نشان داد بعد از ۳۸ سال یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای آسیایی در نوشیدنی‌های الکلی ایران است.

mashrob_iran

«محبت‌نیوز» – مصرف مشروبات الکلی از جمله خط قرمزهایی گردید که با وقوع تحولات سیاسی ایران در بهمن ۵۷ خط قرمزش به دور انواع و اقسام و نوشیدنی‌های الکل‌دار کشیده شد.

انقلابیون با تبعیت از فرمان علما و روحانیون مسلمان با نجس خواندن هرگونه فرآورده‌ای از این دست به کافه‌ها و بارها و مشروب فروشی‌ها ریختند و هست و نیست کاسبان‌شان را معدوم کردند.

از آن روزگار مشروب به خلوت آنان که طالبش بودند رفت. کالایی قاچاق شد که باید تلفنی و در خفا سفارشش را می‌دادند و برای تهیه آنها باید دوست و آشنا را دید و سپرد که هرجور هست برای دمی استحاله تهیه‌اش کنند.

با این محدودیت‌ها نه تنها مصرف نوشیدنی‌های الکلی کم نشد بلکه آمار ثبت شده نشان داد بعد از ۳۸ سال یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای آسیایی در نوشیدنی‌های الکلی ایران است.

نتیجه آن شد که هم مصرف بالاتر رفت و هم قیمتش. در این بین کم نبودند آنها که خانگی اقدام به تولید می‌کردند یا برای مصرف خانوادگی و یا فروش…

اما این جوابگوی مهمانان خارجی جمهوری اسلامی نبود، سفارت‌خانه‌ها، نشست‌های خاص سیاسی و اقتصادی، هتل‌ها و ویلاهای خاص بدون مشروب ممکن نبود، از این رو بخش اندکی از قاچاق کشف شده راهی نهادهای خاص برای مصارف خاص خودی‌ها و مهمانان ویژه می‌شد.

گاهی نیز در کف بازار لابراتورهای تولید دارو با شیطنت صاحبش کمی دوز و میزان مواد مصرفی در الکل‌های پزشکی را کم و زیاد می‌کرد تا آندسته شهروندان که کارشان خیلی گیر است حداقل ار داروخانه‌های برای رفع نیاز محلولی شبیه مشروب تهیه کنند و نوش جان کنند.

کم نبود اخباری که حکایت از کشف این لابراتورها داشت و داروخانه‌های خاطی که یا جریمه می‌شدند و یا مدتی پلمپ.

در روزهای گذشته اما خبرگزاری‌ها گزارش دادند یک کارگاه ساخت مشروبات الکلی در یکی از روستاهای اطراف نیشابور کشف و حدود ۴۰۰ لیتر مشروب منهدم شده است. از سوی دیگر در فضای مجازی تصویری منتشر شد از یک بسته بندی حاوی الکل که روی آن نوشته «جهت مصرف اقلیت‌های مذهبی»

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفتگو با خبرگزاری دولتی مهر با اشاره به افزایش آمار کشفیات الکل و پرونده‌های قضایی در این حوزه گفته:«از جمله دلایل استفاده مردم از الکل افزاش مشکلات و نیاز به تغییر وضعیت است و باید شادی را در میان مردم افزایش داد.»

به گفته او مردم برای فرار از این وضعیت با مصرف الکل به دنبال راه‌های شادی آنی و کاذب هستند از این رو هم تولید داخلی و هم افزایش واردات غیرقانونی را شاهدیم.

اواخر خرداد سال گذشته دکتر علی محمدی مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: «معضل مصرف الکل به دبیرستان‌ها و مدارس نیز کشیده شده و دانش‌آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند.»

آذرماه سال گذشته نیز علیرضا گلستانی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران از احداث کارخانجات تولید مشروبات الکلی در حاشیه مرزهای ایران خبر داد.

اوایل خردادماه روزنامه اقتصادی «جهان صنعت» چاپ تهران گزارش داد که درآمد مصرف الکل در ایران سالانه ۶۵۸ میلیارد تومان است.

در این بین استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده و در مقابل بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی نیز براساس آمارهای سال ۱۳۹۰ کمترین مصرف را در حوزه الکل دارند‌.

  • By Mohabat News
  • 1395/04/29
  • آمار, اقلیت مذهبی, الکل, قاچاق, مشروب

گروه

تازه های مطلب روز

محبت نیوز   رکورد استفاده شهروندان ایرانی از مشروبات الکلی شکسته شد

رکورد استفاده شهروندان ایرانی از مشروبات الکلی شکسته شد

با محدودیت‌ها نه تنها مصرف نوشیدنی‌های الکلی کم نشد بلکه آمار ثبت شده نشان داد بعد از ۳۸ سال یکی از پرمصرف‌ترین...

محبت نیوز   بسیج عمومی مسلمانان آمریکا بر ضد دونالد ترامپ

بسیج عمومی مسلمانان آمریکا بر ضد دونالد ترامپ

دونالد ترامپ بارها به خاطر اظهارات ضداسلامی اش مورد انتقاد مسلمانان آمریکا قرار گرفته است.به گزارش «محبت...

محبت نیوز   آب معدنی‌های ۶۰ هزار تومانی در ایران اسلامی برای آدم‌های خاص

آب معدنی‌های ۶۰ هزار تومانی در ایران اسلامی برای آدم‌های خاص

این آب معدنی با برند ووس از نروژ به برخی فروشگاه‌های خاص شمال تهران راه یافته است.به گزارش «محبت‌نیوز»...

محبت نیوز   انتقال پول برای تروریسم توسط مدیر ایرانی یک مدرسه قرآنی

انتقال پول برای تروریسم توسط مدیر ایرانی یک مدرسه قرآنی

یک ایرانی که مدیریت یک مجموعه قرآنی را بر عهده داشته به نفع تروریست‌های خاورمیانه «پولشویی» می‌کرده.به...