برگزاری مراسم بزرگ ارامنه در قره کلیسای چالداران

تادئوس یا طاطائوس (طاطاوس) یکی از حواریون مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت که در پی تبلیغ وی گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند.

armani8535

به گزارش «محبت‌نیوز» از روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه کلیسای «طاطائوس مقدس» در منطقه چالدران در نزدیکی شهرستان ماکو در استان آذربایجان میزبان ارامنه از سرتاسر جهان خواهد بود.

در این مراسم معنوی و زیارتی خانواده‌هایی که عهد کرده‌اند، فرزندان خود را غسل تعمید می دهند و با قربانی کردن گوسفند، مزار طاطائوس مقدس را زیارت و مراسم مذهبی عشای ربانی را برگزار می کنند. این مراسم از پنجشنبه آغاز شده و تا شنبه ادامه دارد.

رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان گفته باتوجه به اینکه این اثر جهانی به ثبت یونسکو رسیده است پیش بینی کرد امسال پنج هزار نفر از سراسر جهان در این مراسم حضور یابند. گویا در این مراسم اسقف اعظم تهران و اسقف اعظم چفیچیان (اسقف اعظم تبریز) حضور خواهند داشت.

قره کلیسا سالانه میعادگاه ارمنی های ایران و جهان می شود و در در هفته اول مرداد ماه ارمنی ها از شهرهای مختلف به قره کلیسا می آیند.افزون بر ارمنی ها، خانواده هایی از آشوریان و به ندرت خانواده های مسیحیان کاتولیک هم در این جشن شرکت می کنند. یکی از آداب پسندیده در طول زیارت سه روزه، آیین های غسل تعمید کودکان و نوجوانان ارمنی در این کلیسا است.

قره کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.قره در زبان آذری به معنای «سیاه» است.

تادئوس یا طاطائوس (طاطاوس) یکی از حواریون عیسی مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت که در پی تبلیغ وی گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت(دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود ۳۵۰۰ نفر) را به قتل برسانند.

در سال ۳۰۲ میلادی زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد.

مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند، در محل فرار آنها کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست.

بنا بر عقیده ارامنه، کلیسای طاطائوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند، هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادئوس مقدس و پیروان مسیحی او است، در قره کلیسا جمع شده و مراسم خاصی بر پا می کنند.

  • By Mohabat News
  • 1395/04/24
  • ارامنه ایران, ارمنستان, ارمنی, حواریون, طاطائوس مقدس, غسل تعمید, قره کلیسا, کلیسا, مسیحیان ارمنی

گروه

تازه های مسیحیت

محبت نیوز   برگزاری مراسم بزرگ ارامنه در قره کلیسای چالداران

برگزاری مراسم بزرگ ارامنه در قره کلیسای چالداران

تادئوس یا طاطائوس (طاطاوس) یکی از حواریون مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت...

محبت نیوز   پاپ فرانسیس واقعه تروریستی« نیس» را محکوم نمود

پاپ فرانسیس واقعه تروریستی« نیس» را محکوم نمود

پاپ ضمن همبستگی با درد و رنج قربانیان و مردم فرانسه، با قاطعیت هر حمله علیه صلح را محکوم کردبه گزارش...

محبت نیوز   مجسمه ۸۰ متری «مسیح» در سنت پطربورگ روسیه نصب می گردد

مجسمه ۸۰ متری «مسیح» در سنت پطربورگ روسیه نصب می گردد

شکل ظاهر مجسمه تسرتلی تا حدودی یادآور شکل مجسمه عیسی مسیح ، سمبل ریود ژانیروست.زوراب تسرِتِلی رئیس آکادمی...

محبت نیوز   منطقه امن برای «مسیحیان کردستان عراق» ایجاد خواهد شد

منطقه امن برای «مسیحیان کردستان عراق» ایجاد خواهد شد

مسعود بارزانی برای تعیین منطقه‌ای امن به‌منظور اسکان و زندگی مسیحیان اعلام آمادگی کرد.به گزارش «محبت...