«خلع لباس» مجازات کافی برای کودک آزاری اسقف‌های کاتولیک خواهد بود؟

مشکلات پاپ برای رسیدگی به پرونده کودک آزاری در کلیساها

Francois888

«محبت‌نیوز»- سندی با عنوان «مانند یک مادر مهربان»، هر قدر نامش مهربانانه است، محتوایش سفت و سخت. مجازات سنگین نه برای همه، برای آن دسته روحانیان کلیسای کاتولیک که پایشان در پرونده‌هایی چون تجاوز جنسی باز شود، دستوری است که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به تازگی صادر کرده است.

رهبر کاتولیک‌های جهان، لاپوشانی یا اهمال در رسیدگی به پرونده‌های سوء‌استفاده‌ جنسی کودکان از سوی روحانیان کلیسای کاتولیک را از جمله دلایل سنگینی خواند که با استناد به آن می‌توان اسقف‌ها را خلع لباس کرد.

او هفته گذشته در سند «مانند یک مادر مهربان» تصریح کرده اسقف‌هایی که در رسیدگی به موارد آزار جنسی کودکان اهمال یا این موارد را لاپوشانی کنند، برکنار می‌شوند.

در این نوشته آمده اسقف‌هایی که در مجموعه‌ تحت مدیریت‌ خود بر اساس شواهد و مدارک، در امر رسیدگی به موارد مربوط به آزار جنسی کودکان از سوی کشیشان، کوتاهی کنند، می‌توانند مورد بازخواست قرار گیرند.

پاپ یادآور شد مراجع مربوطه می‌توانند اسقف را در صورتی که اتهامات یادشده قابل اثبات باشد، از مقام خود برکنار یا از او بخواهند ظرف ۱۴ روز از منصب خود کناری گیری کند. تصمیم نهایی به عهده‌ پاپ گذاشته شده است.

خبرگزاری آلمان در این باره نوشته «طبق مقررات کلیسای کاتولیک، اسقف‌ها در گذشته نیز می‌توانستند در صورت وجود دلایل سنگین از کار برکنار شوند. به گفته‌ پاپ فرانسیس او تنها قصد داشته با این سند، جزئیات مسئله را روشن کند و یادآور شود که اهمال در بررسی موارد آزار جنسی کودکان در نهادهای کلیسایی نیز از جمله‌ دلایل سنگین است.»

قدرتمندترین رهبر دینی دنیا هر قدر در رفتار روزمره‌اش پدرانه و دلسوزانه برخورد می‌کند، نشان داده خط قرمزهایش شوخی بردار نیست.

کارشناسان معتقدند که این تصمیم در پی افشاگری‌های پتر ساندرز، یکی از قربانیان سوء‌استفاده‌ی جنسی از کودکان در استرالیا اتخاذ شده است. ساندرز که خود عضو یکی از کمیسیون‌های رسیدگی به پرونده‌های آزار جنسی در کلیسای کاتولیک این کشور بود، پس از انتقاد از نحوه‌ی بررسی این پرونده‌ها در رابطه با اعمال نفوذ اسقف استرالیایی، جرج پل، مسئولیت‌های خود را از دست داد.

در همین ارتباط روزنامه مسیحی «لاکروآ» چاپ فرانسه نیز در صفحه نخست و چند صفحه داخلی خود به بررسی این موضوع پرداخت.

پاپ یک سال پیش یک دادگاه برای رسیدگی به اینگونه جرایم ایجاد کرد؛ اما این روزنامه اشاره‌ای به ضعف‌های این طرح نیز داشته است. این قانون گرچه از روز ۵ سپتامبر اجرا می‌شود اما عطف به ماسبق نخواهد شد. یعنی از نظر حقوقی شامل مواردی که در گذشته انجام شده نمی‌شود.

از این رو به گفته یکی از مقامات واتیکان، رسیدگی به تجاوزات جنسی کودکان در گذشته، پیامدهای آن و اینکه آیا در رسیدگی به آنها سهل‌انگاری شده دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر خلع لباس یک کشیش شامل شمار بالائی نمی‌شود چون فرد سهل‌انگار خود استعفا خواهد داد. این قانون تازه در واقع هشدار به کسانی به شمار می آید که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند.

از این روز باید منتظر بود و دید سرنوشت مجرمینی که در گذشته مرتکب چنین جرایمی شدند چه خواهد بود.
دو سال پیش رهبر کاتولیک‌های جهان، برای نخستین بار به روشنی از قربانیان آزار جنسی کشیشانِ این کلیسا پوزش خواست.

  • By Mohabat News
  • 1395/03/19
  • آزار جنسی, اسقف, پاپ فرانسیس, دیپلماسی واتیکان, کلیسای کاتولیک, کودک آزاری, واتیکان

گروه

تازه های مسیحیت

محبت نیوز   «خلع لباس» مجازات کافی برای کودک آزاری اسقف‌های کاتولیک خواهد بود؟

«خلع لباس» مجازات کافی برای کودک آزاری اسقف‌های کاتولیک خواهد بود؟

مشکلات پاپ برای رسیدگی به پرونده کودک آزاری در کلیساها«محبت‌نیوز»- سندی با عنوان «مانند یک مادر مهربان»،...

محبت نیوز   مجارستان به دنبال نجات ارزشهای مسیحی اروپاست

مجارستان به دنبال نجات ارزشهای مسیحی اروپاست

مجارستان پاسخگوی این حجم از پناهجویان نیست و هیچ مهاجری را نیز پذیرش نخواهد کردبه گزارش«محبت نیوز»هجوم...

محبت نیوز   فیلم  جنجالی “مصائب مسیح۲” ساخته می شود

فیلم جنجالی مصائب مسیح۲ ساخته می شود

فیلمنامه نویس «شجاع دل» از انجام مذاکره با «مل گیبسون» برای ساخت قسمت دوم فیلم جنجالی «مصائب مسیح» خبر...

محبت نیوز   تلاش برخی کلیساهای آمریکا برای کاهش اسلام‌هراسی

تلاش برخی کلیساهای آمریکا برای کاهش اسلام‌هراسی

مجمع کلیساهای مینه سوتای آمریکا در اقدامی عجیب با نصب تابلوهایی در محوطه کلیساهای خود ماه رمضان را به...