کاراپطیان:کلیساهای خانگی یک معضل سیاسی و در دست عوامل خارجی است !

رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال با تمجید از جمهوری اسلامی به شدت به «مسیحیت تبشیری» حمله کرده است.

home_church_iran_mohabatnews-1

به گزارش «محبت‌نیوز» در حالی که در ایران مسیحیت فارسی زبان پدیده ای در حال گسترش و طی سالهای اخیر نیز به اوج خود رسیده است ، موضوع افزایش و گسترش روز افزون کلیساهای خانگی در ایران و همینطور گرایش جوانان و خانواده ها به مسیحیت به یک نگرانی و کابوس جدی نه تنها برای دستگاههای امنیتی و بویژه حاکمیت جمهوری اسلامی  مبدل شده است، گویا برخی رهبران اقلیت های دینی که از سوی نظام دیکته می شوند نیز از این وضعیت ناراضی بنظر می رسند !

«روبین کاراپطیان»، رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال در گفتگو با خراسان ضمن تمجید از عملکرد جمهوری اسلامی در مورد ارامنه با بیان اینکه ما در ایران آزادی کامل فرهنگی و مذهبی داریم گفته; «هیچکس در امور آنها دخالت نمی کند و هیچ ماموری بدون اجازه وارد کلیساها نمی شود.»

او در توصیف اینکه وضعیت ایران چقدر برای ارامنه مناسب است افزود، ما در مدارس خود می توانیم هفته ای ده ساعت زبان ارمنی و مسائل دینی را در مدارس تدریس کنیم. اینها در دنیا بی نظیر است و خیلی از کشورها که ادعای رعایت حقوق اقلیت های مذهبی می کنند چنین چیزی ندارند و تمام «اراجیفی» که در مورد اقلیت ها و حقوق بشر می گویند اشتباه است.

اما وی به این موضوع اشاره نکرده که آیا اجازه دارند تا عقاید دینی و اعتقادات مذهبی خود را با دیگر افراد جامعه بویژه مسلمانان مطرح بکنند یا خیر ؟ موضوعی که در جوامع غربی مطلبی بسیار پیش پا افتاده است ! و یا ایشان اشاره نکرده اند که آیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ از برکت فتوای آیت الله خمینی  آیا جامعه مسیحی ارامنه این اجازه را داشته در داخل کشور یک کلیسای دیگر به کلیساهای خود اضافه نماید؟

نگاه دینی در بحث حاکمیتی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که مذاهبی غیر از اسلام شیعی در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد و اقلیت‌های مذهبی در ایران از جایگاه اجتماعی و سیاسی برخوردار نیستند.

روبین کاراپطیان، با حمایت جانبدارانه از نظام حاکم در ایران به کلیساهای خانگی نیز حمله کرد و گفته این کلیساها به یک «معضل» تبدیل شده و «سیاسی» است و آنها را تایید نمی کنیم. وی ادعا نموده در این کلیساها تبشیر بسیار اشتباهی انجام می دهند و آنان عوامل خارجی هستند که باید با آنها مبارزه کنیم!

او همچنین با بیان مواضع هدفدار مدعی گردید حضور نمایندگان ارامنه در مجلس شورای اسلامی و نیز انتشار چند روزنامه و وبسایت ارمنی از جمله «آلیک» و فعالیت باشگاه ورزشی مانند «آرارات» از جمله آزادی‌هایی است که در جمهوری اسلامی ارامنه از آن برخوردارند !

در خصوص این ادعای آقای کاراپطیان لازم به ذکر است آنچه که بدیهی است، جمهوری اسلامی بالطبع  وزارت اطلاعات با قرار دادن برخی از افراد گزینشی خود به عنوان نمایندگان اقلیت های مسیحی در مجلس شورای اسلامی آن را به « آزادی مسیحیت در ایران» تعبیر شده است.

 رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال چندی پیش نیز موضوعاتی که درخصوص رعایت نشدن حقوق اقلیت های دینی در ایران از سوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده  را در جهت تضعیف منافع ایران و دیپلماسی ایران در جهان دانست.

اما سخن از کلیساهای خانگی به میان آمد که بی ارتباط با نوکیشان مسیحی فارسی زبان نیست اصطلاح نوکیش مسیحی هم که در ادبیات گروه‌های حقوق بشری و رسانه‌های مسیحیان رایج است به مسلمان‌زاده‌هایی اطلاق می‌شود که با تغییر دین به مسیحیت گرویده‌اند. جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به شدت در برابر این تغییر دین مقاومت و مخالفت کرده و با استناد به دستورات دینی و آیات قرآن، تغییر دین را برای شهروندان ایرانی مجاز ندانسته است.

در طی سالیان گذشته کلیساهای رسمی زیادی ازجمله کلیسای جماعت ربانی مرکز، کلیسای جماعت ربانی اهواز و کلیسای جنت‌آباد  و چندی از کلیساهای فارسی زبان در نقاط کشور … تحت فشارهای نیروهای امنیتی تعطیل گردید و نبود اجازه ورود نوکیشان مسیحی به کلیسا‌ها و عدم اجازه انتشار انجیل به فارسی و اجازه برگزاری مراسم مذهبی،  اینها درحقیقت «رشد کلیساهای خانگی در ایران» را سبب شده است که معمولن در صورت اطلاع ماموران امنیتی و وزارت اطلاعات از هم پاشیده و برگزارکنندگان بازداشت می‌شوند.

مسیحیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان یک دین رسمی شناخته شده است اما در عمل فقط ارمنی‌ها و آشوری‌های ایران را که به طور تاریخی مسیحی هستند در بر می‌گیرد. روایت‌های پراکنده‌ای از نقض حقوق این اقوام و اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بسیار بر آنها نیز گزارش شده است که مهاجرتهای بسیاری از این اقوام و ترک کشور خود گواه آن است.

کارن خانلریان، نماینده وقت ارمنیان ایران در مجلس، چندی پیش با اشاره به کاهش سالیانه تعداد مسیحیان گفته بود: “تعداد جمعیت ارمنی‌ها در ایران به تدریج کاهش می‌یابد و امروز جامعه حدود ۶۰-۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.” او تاکید داشت: “در سال‌های اخیر، مهاجرت ارمنی‌ها از ایران کمی کاهش یافته است اما تا به امروز مهاجرت ارمنی‌ها از ایران ادامه دارد.” به گفته او طی این سال‌ها بیش از صد هزار مسیحی از ایران مهاجرت کرده بودند.

  • By Mohabat News
  • 1395/04/25
  • ارامنه ایران, ارمنی, اقلیت دینی, حقوق اقلیت دینی, روبین کاراپطیان, کارن خانلریان, کلیسای ایران, کلیسای خانگی, مجلس شورای اسلامی, مسیحیان ارامنه, نوکیشان مسیحی

گروه

تازه های مسیحیان ایران

محبت نیوز   نوکیش مسیحی مریم نقاش زرگران بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد

نوکیش مسیحی مریم نقاش زرگران بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد

پس از مخالفت دادستانی با تمدید مرخصی زندانی مسیحی مریم نقاش زرگران و تهدید به ضبط وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی،...

محبت نیوز   زندانی مسیحی مریم نقاش زرگران: “سکوت سه ساله ام را می شکنم”

زندانی مسیحی مریم نقاش زرگران: سکوت سه ساله ام را می شکنم

 وقتش رسیده که سکوت سه ساله ام را بشکنم و اینکه چه بلاهایی بر سرم آورده اند !«محبت‌نیوز» – مریم...

محبت نیوز   نوکیش مسیحی ابراهیم فیروزی با ضرب و شتم به دادگاه منتقل شد

نوکیش مسیحی ابراهیم فیروزی با ضرب و شتم به دادگاه منتقل شد

ابراهیم فیروزی دو هفته قبل در نامه‌ای اعلام کرده بود که مسئولان زندان رجایی‌شهر نه تنها اجازه دیدار او...

محبت نیوز   درخواست مادر«ابراهیم فیروزی»، زندانی مسیحی در بند از مسئولان قوه قضائیه

درخواست مادر«ابراهیم فیروزی»، زندانی مسیحی در بند از مسئولان قوه قضائیه

مادر  «ابراهیم فیروزی » از نوکیشان مسیحی در بند زندان اوین از مسئولان قوه قضائیه خواسته تا به وضعیت فرزندش...