بازداشت موقت یوسف ندرخانی و جمعی از دگراندیشان مذهبی (غیر تثلیثی)توسط ماموران امنیتی

با ورود نابهنگام نیروهای امنیتی به یک اجتماع از گروه مسیحیان غیر تثلیثی، یوسف ندرخانی و همسرش به طور موقت بازداشت شدند.اما همچنان از سرنوشت برخی دیگر از افراد این گروه اطلاع دقیقی  در دست نیست.

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» ، با ورود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به اجتماع جمعی از دگر اندیشان مذهبی موسوم به کلیسای ایران در شهرستان رشت، پنج تن از اعضای این جمع از جمله یوسف ندرخانی بازداشت شدند.

منابع خبری در رشت تائید کرده اند که در روز جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ (۱۳ مه ۲۰۱۶) با ورود نابهنگام نیروهای امنیتی به یک اجتماع از گروه مسیحیان غیر تثلیثی ، علاوه بر یوسف ندرخانی و همسرش فاطمه (تینا) پسندیده، یکی از اعضا دیگر این گروه به نام یاسر مسیب‌زاده و دو نفر دیگر به اسامی صاحب فدائی و محمدرضا امیدی با نام مستعار یوهان نیزبازداشت شده اند.

گزارشات منتشره حاکی از آن است که یوسف ندرخانی و همسرش در پایان روز آزاد شدند. اما سه نفر دیگر همچنان در مکان نامعلومی تحت بازداشت بسر می برند.

منابع خبری همچنان تائید کرده اند که سه نفر دربازداشت مانده دارای سوابق دستگیری هستند که این موضوع می تواند باعث سخت گیری بیشتر در مورد آنها بشود. با توجه به داشتن سابقه بازداشت‌های کوتاه و طولانی مدت از سوی نهادهای امنیتی در مورد این افراد، احتمال به جریان افتادن پرونده‌های گذشته آنها اکنون وجود دارد.

به عنوان نمونه یاسر مسیب‌زاده پیش از این در سال ۱۳۹۳در بازداشت و زیر بازجوئی نهادهای امنیتی بود. وی سرانجام پس از یک ماه در بازداشت با سپردن تعهد از زندان آزاد می گردد.
گزارشهای دیگر از رشت حاکی از آن است که هم زمان با این یورش نیروهای امنیتی، ماموران لباس شخصی به خانه ۸ تن دیگر از اعضای این گروه ( که نامشان منتشر نشده ) مراجعه کردند و ضمن بازرسی منزل آنها، برخی وسایل شخصی و کتب مذهبی آنها را توقیف کردند.

  • یوسف ندرخانی از بازداشت تا آزادی

یادآور میشود که یوسف ندرخانی مهرماه سال ۱۳۸۸ به اتهام ارتداد بازداشت شد و تا شهریور ۱۳۹۱ زندانی بود. پرونده او در اسفند ۱۳۹۰ جهت اجرای حکم اعدام به اتهام ارتداد به دایره اجرای احکام ارسال شد. ولی با کمپین های وسیعی که کلیساهای مسیحی جهان به نفع او به راه انداختند، سرانجام قوه قضائیه جمهوری اسلامی مجبور شد این حکم را در سال ۱۳۹۱ بشکند و او را زندان آزاد کند. جهانی شدن ابعاد پرونده یوسف ندرخانی همچنین باعث رهائی همسرش نیز شد. فاطمه پسندیده، همسر یوسف ندرخانی که پیشتر به حبس ابد محکوم شده بود، در نهایت در مهرماه سال ۸۹ از اتهامات وارده تبرئه گردید و از زندان لاکان رشت آزاد شد.

  • بهنام ایرانی

از اعضای دیگر این گروه بهنام ایرانی است. بهنام ایرانی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ دستگیر شده بود و پس از مدتی آزادی موقت از سال ۱۳۹۰ تا کنون در زندان می باشد، پیش از این وی محکوم به تحمل یک سال حبس قطعی و ۵ سال حبس تعلیقی بود. او که مشغول گذراندن آخرین روزهای دوران ۵ سال حبس تعلیقیش در زندان کرج می باشد بر اساس رای دو سال قبل دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس دیگر نیز برای اتهام جدید خود محکوم شده است. هنوز مشخص نیست این زندانی دگر اندیش که بیمار و نیازمند مراقبت های پزشکی نیز هست باید تا چند وقت دیگر در زندان بماند.

  • فرقه مسیحان غیر تثلیثی

لازم به ذکر است که منشاء مسیحیان غیر تثلیثی که پیروان ادوارد برانهام هستند در ایران از شهر رشت می باشد. افراد اصلی این گروه از جمله بهروز صادق خانجانی و یوسف ندرخانی و بهنام ایرانی ابتدا از اعضای کلیسای جماعت ربانی رشت بودند. آنها بعد از باور یافتن به عقاید دگر اندیشانه متفاوت با جامعه مسیحیان ایران از آن کلیسا جدا شدند و با بدعت گذاری بٌعد فعالیت خود را با پشتیبانی یک گروه از مسیحیان غیر تثلیثی خارج از ایران به شهرهای کرج، شیراز و اصفهان گسترش دادند و نام گروه کلیسای ایران را بر خود نهادند.
همانطور که گفته شد، گروه موسوم به کلیسای ایران پیرو ادوارد برانهام واعظ آمریکائی معروف قرن بیستم می باشند. این گروه اصل پایه ای الهیات مسیحی به نام تثلیث را قبول نداشته و تعمید گرفتن مسیحیان ایرانی را در نام پدر، پسر و روح القدس را درست نمی دانند. از این رو آنان را غیر تثلیثی نیز می نامند. آنها هیچگونه ارتباطی با بدنه اصلی کلیسای مسیحی ایران ندارند.
به نظر می رسد که همین عقاید ویژه آنها درباره مسیحیان، آنان را به سوژه های خوبی برای دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی تبدیل کرده است تا به خیال خودشان با مطرح نگهداشتن نام این افراد از طریق دستگیری و آزار آنها باعث ایجاد سردرگمی در بین نوکیشان مسیحی ایرانی بشوند.
اما با توجه به کم اثر بودن این تبلیغات بین مسیحیان راستین ایران و حمایت مکرر مسیحیان و فعالان مسیحی از بازداشت شدگان دگر اندیش و درخواست آزادی آنها، به نظر می رسد دستگاههای اطلاعاتی که انتظار چنین برخوردی را نداشتند اکنون می خواهند با رفتارهای سختگیرانه تر نسبت به این گروه اندک، پافشاری بیشتری بر نقشه های بی حاصل خود را نشان دهند.

  • By Mohabat News
  • 1395/02/25
  • بهنام ایرانی, صاحب فدائی, کلیسای ایران, محمدرضا امیدی, مسیحیان غیرتثلیثی, مهاجرت مسیحیان ایران, یاسر مسیب‌زاده, یوسف ندرخانی

گروه

تازه های مسیحیان ایران

محبت نیوز   بازداشت موقت یوسف ندرخانی و جمعی از دگراندیشان مذهبی (غیر تثلیثی)توسط ماموران امنیتی

بازداشت موقت یوسف ندرخانی و جمعی از دگراندیشان مذهبی (غیر تثلیثی)توسط ماموران امنیتی

با ورود نابهنگام نیروهای امنیتی به یک اجتماع از گروه مسیحیان غیر تثلیثی، یوسف ندرخانی و همسرش به طور...

محبت نیوز   ۸۰ مسلمان از (ایران و افغانستان ) در آلمان به مسیحیت گرویدند+عکس

۸۰ مسلمان از (ایران و افغانستان ) در آلمان به مسیحیت گرویدند+عکس

حدود ٨٠ مسلمان از کشورهای ایران و افغانستان در شهر هامبورگ آلمان به مسیحیت گرویدند.به گزارش خبرنگار «محبت...

محبت نیوز   وضعیت جسمی نامساعد زندانی نوکیش مسیحی“مریم نقاش زرگران“ در اوین

وضعیت جسمی نامساعد زندانی نوکیش مسیحی“مریم نقاش زرگران“ در اوین

مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی به دلیل ابتلا به بیماری ASD نزدیک ٩ سال قبل تحت جراحی قلب قرار گرفت و نیاز...

محبت نیوز   مسیحی شدن ترفند پناهجویان ایرانی است !

مسیحی شدن ترفند پناهجویان ایرانی است !

روزنامه‌ عربی به دلایل گرایش ایرانیان به مسیحیت پرداخته است.«محبت‌نیوز» – روزنامه «العرب» در گزارشی...