سپتامبرهای شیراز روایتی زنده از یهودی ستیزی پس از بهمن۵۷ در ایران

این فیلم با نقش آفرینی بازیگرانی همچون وین بلر و ادرین برودی، سلما هایک و شهره آغداشلو در فستیوال فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

608x342_314067

به گزارش «محبت نیوز» فیلم سینمایی «سپتامبرهای شیراز» یا به تعبیری «خزان شیراز» ساخته جدید هالیوود به کارگردانی «وین بلر» و برگرفته از رمانی به همین نام اثر«دیلا سوفر» است که داستان زندگی یک خانواده یهودی را از سپتامبر۱۹۸۱ تا یک سال بعد در تهران روایت می کند.

این اثر با نقش آفرینی وین بلر و بازیگری ادرین برودی، سلما هایک و هنرمندی شهره آغداشلو در فستیوال فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته‌ دالیا سوفر ساخته شده که بر اساس ماجرای تلخ و حقیقی او و خانواده‌اش در ایران نوشته شده است که در اولین سالهای انقلاب اسلامی در ایران، پدر این خانواده به جرم یهودی بودن دستگیر می شود و اتهاماتی نیز به وی وارد می گردد و در ادامه منجر به مهاجرت یا تبعید اجباری این خانواده به خارج از کشور می گردد.eptembers-of-shiraz77

فیلم زندگی اسحاق را با بازی «آدریان برودی» که خود بازیگری یهودی است، روایت می کند.
وی در ابتدای انقلاب اسلامی در ایران به کار جواهر‌سازی مشغول است و به همراه خانواده‌اش زندگی شادی را می‌گذراند که ناگهان زندگی رؤیایی این خانواده به کابوس تبدیل می‌شود. اسحاق به یکباره توسط پاسداران انقلاب بازداشت می شود و با چشمان بسته به شبه خرابه‌ای که به عنوان زندان انتخاب شده انتقال می‌یابد و در این زندان با افراد بی‌گناه دیگری نیز که توسط پاسداران دستگیر شده‌اند و ماه‌هاست در آنجا به سرمی‌برند، آشنا می‌شود؛ مکانی که در آن هرآنچه برای شکنجه لازم باشد، مهیاست؛ فضایی که بیشتر از زندان گوانتانامو باعث خوف و وحشت بیننده می‌شود.

در هنگام بازجویی از اسحاق دلیل بازداشت او، سفرهایش به اسرائیل و همچنین یادداشت‌های همسرش در روزنامه‌های قبل از انقلاب و ترویج فساد اعلام می‌شود؛ مواردی که همگی باعث تعجب اسحاق می‌شود. سرانجام و پس از گذشت چند ماه و تحمل انواع آزار و شکنجه، بازجوی او با دریافت تمام حساب بانکی‌اش، با آزادی و رها شدنش از بند زندان موافقت می‌کند…

خانم دالیا سافر که متولد سال ۱۳۵۱ در شیراز می باشد با وقوع تحولات اسلامی در ایران به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۳۸۷ کتاب « سپتامبرهای شیراز » را به زبان انگلیسی چاپ کرد و این کتاب نیز با استقبال افکار عمومی در آمریکا مواجه شد.

نیویورک تایمز نیز در سال ۲۰۰۷ نام کتاب « سپتامبرهای شیراز » را در میان اسامی ۱۰۰ کتاب برتر سال قرار داده است.

رمان «سپتامبرهای شیراز»، جایزۀ قلم رابرت دبیلو بینگهام و جایزه وایتینگ رایترز را به دست آورد و به فهرست اولیۀ جایزۀ ایمپک دوبلین و جایزه اورنج نیز راه یافت. سافر قبل از نگارش این رمان، چند قصه کوتاه نیز منتشر کرده بود.

« سپتامبرهای شیراز » را بازیگر معروف هالیوودی ، جرارد باتلر، تهیه کرده و کارگردانی این اثر را نیز وین بلیر که عمده فعالیت های هنری اش در تلویزیون به عنوان کارگردان و بازیگر انجام شده اما موفق ترین ساخته اش تا به امروز فیلم « یاقوت های کبود » در سال ۲۰۱۲ بود که جوایز متعددی را هم نیز برای وی به همراه داشت.

  • By Mohabat News
  • 1395/05/11
  • اسرائیل, سپتامبرهای شيراز, شهره آغداشلو, هالیوود, یهودی ستیزی, یهودیان ایران

گروه

تازه های خواندنی ها

محبت نیوز   مکارم‌شیرازی: امام زمان با چیزی شبیه بشقاب پرنده ظهور میکند!

مکارم‌شیرازی: امام زمان با چیزی شبیه بشقاب پرنده ظهور میکند!

خبرگزاری فارس برای چندمین بار ایستگاه مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه را گرفت.«محبت‌نیوز» – خبرگزاری...

محبت نیوز   مشاهدات یک ایرانی از وقایع نسل کشی ارمنیان

مشاهدات یک ایرانی از وقایع نسل کشی ارمنیان

نگاهی به کتاب خاطرات مهاجرت از دولت موقت کرمانشاه تا کمیته ملیون برلین. وحید الملک از رجال سیاسی و استادان...

محبت نیوز   چرا جنبش های«فمینیست» در کشورهای مسلمان خاورمیانه فعال تر می شوند؟

چرا جنبش های«فمینیست» در کشورهای مسلمان خاورمیانه فعال تر می شوند؟

به نوشته  «فوربِس» ، در این اواخر، زنان خاورمیانه بطور فعال تری از حقوق خود دفاع می کنند و جنبش های «...

محبت نیوز   “سپتامبرهای شیراز”روایتی زنده از یهودی ستیزی پس از بهمن۵۷ در ایران

سپتامبرهای شیراز روایتی زنده از یهودی ستیزی پس از بهمن۵۷ در ایران

این فیلم با نقش آفرینی بازیگرانی همچون وین بلر و ادرین برودی، سلما هایک و شهره آغداشلو در فستیوال فیلم...