یک مسیحی نخستین شهردار تهران بود!

 گاسپار ایپکیان ارمنی نخستین شهرداری بود که حقوق شهروندی ساکنان تهران را مورد عنایت ویژه قرار داد. وی مردی ادیب، فاضل و خدمتگزاری لایق بود.

gaspar0987

«محبت نیوز» – وی در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی بنا به درخواست ارمنیان تهران، برای تدریس در مدرسه هایکازیان به تهران آمد و در این مدرسه تا سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به تدریس پرداخت.

از آن تاریخ به بعد مدت دو سال به عنوان بازرس کل آموزش و پرورش تهران خدمت نمود. او چون مطالعات و اطلاعات وسیعی در هنر تئاتر داشت، چند گروه تئاتر تشکیل داد و با همکاری همسر خود، هریپسیمه خسرویان که از ارامنه ایران بود و چند هنرمند آماتور چندین نمایشنامه به روی صحنه آورد که از آن جمله می توان به سه نمایشنامه طنزآمیز از مولیر، نمایشنامه نویس فرانسوی و نمایش نامه گدایان بزرگوار اثر طنزنویس معروف ارمنی، هاکوپ بارونیان، اشاره کرد.

قابل ذکر است که ایپکیان دو نمایشنامه نیز به زبان فارسی به روی صحنه برده است.

گاسپار ایپکیان که به عنوان اولین رئیس دوره جدید فعالیت بلدیه (شهرداری نوین) در تهران از وی یاد می‌شود و از سال ۱۳۰۰ به این مقام منصوب شد، تأمین روشنایی خیابان‌های لاله‌زار، امیریه، علاءالدوله و اسلامبول را در کارنامه خود به ثبت رساند و هم‌او بود که صاحبان دکان‌های لاله‌زار، علاءالدوله (فردوسی کنونی) و ناصریه (ناصرخسرو بعدی) را موظف کرد تا درهای مغازه ها‌شان را کرده و تابلوهایی خوانا بر سردرِ محل کسب‌شان نصب کنند.

در زمان ریاست گاسپار ایپکیان، و در سال ۱۳۰۲ پی‌ریزی و احداث وزارت خارجه، عمارت شهربانی کل کشور و ساختمان وزارت جنگ را در محدوده میدان مشق سابق شروع کرد و کوشید تا بلدیه را صاحب خانه‌ای کند که متناسب با حجم مسؤولیت‌هایش باشد و با چنان نیتی در فاصله سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲ به فکر احداث بنای بلدیه در میدان توپ خانه افتاد و فضای آن را که زمان ناصرالدین‌شاه محل سکونت و تمرین توپچی‌ها و زنبورکچی‌های حکومتی بوده به فضای سبز تبدیل کرد.

در همان سال‌ها بنیان ساختمان وزارت بهداری در شرق میدان را گذاشت و بنایی احداث کرد که کمی بعد تشکیلات بهداشتی تهران را در خود جای داد و تشکیلات نظمیه کل مملکتی و اداره عبور و مرور را هم در اطراف همان میدان تأسیس کرد و گفته می‌شود نخستین شهرداری بود که حقوق شهروندی ساکنان تهران را مورد عنایت ویژه قرار داد.

ایپکیان از ارمنیان امپراتوری عثمانی و مردی ادیب، فاضل و خدمتگزاری لایق بود. وی در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی بنا به درخواست ارمنیان تهران، برای تدریس در مدرسه هایکازیان به تهران آمد و در این مدرسه تا سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به تدریس پرداخت. از آن تاریخ به بعد مدت دو سال به عنوان بازرس کل آموزش و پرورش تهران خدمت نمود.

حضور ایپکیان در شهرداری تهران چندان دوامی نداشت و پس از ۲۴ ماه در سال ۱۳۰۲ از این سمت برکنار گردید و جای خود را به سرتیپ بوذرجمهری داد.

  • By Mohabat News
  • 1395/04/09
  • ادبیات ارمنی, ارامنه, ارامنه ایران, تهرانگردی, شهرداری تهران, گاسپار ايپکيان, مسیحیان ارمنی

گروه

تازه های خواندنی ها

محبت نیوز   یک مسیحی نخستین شهردار تهران بود!

یک مسیحی نخستین شهردار تهران بود!

 گاسپار ایپکیان ارمنی نخستین شهرداری بود که حقوق شهروندی ساکنان تهران را مورد عنایت ویژه قرار داد. وی مردی...

محبت نیوز   حکم حبس چهار تن از مسیحیان غیر تثلیثی به اجرا در آمد

حکم حبس چهار تن از مسیحیان غیر تثلیثی به اجرا در آمد

چهار تن از دگر اندیشان مذهبی اهل اهواز جهت اجرای حکم یک‌سال حبس تعزیری خود را به زندان مرکزی اهواز معرفی...

محبت نیوز   دروغ‌های آیت الله علم‌الهدی درباره موافقت اسلام با حق رای زنان!

دروغ‌های آیت الله علم‌الهدی درباره موافقت اسلام با حق رای زنان!

کاشانی، مدرس و خمینی از پیشگامان مخالفت با حق رای زنان بودند.به گزارش «محبت نیوز» ،  احمد علم‌الهدی،...

محبت نیوز   موسیقی در ایران مرهون تلاشهای « ارامنه » است

موسیقی در ایران مرهون تلاشهای « ارامنه » است

نقش ارامنه در گسترش موسیقی کلاسیک در ایران بسیار پررنگ است در ایران تنها موسیقی سنتی وجود داشت که البته...