درخواست ارامنه ایران از مجلس شورای اسلامی چیست؟

کشتار جمعی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در جنگ جهانی اول، همچنان موضوعی بسیار حساسیت‌برانگیز است.

به گزارش«محبت نیوز» کشتار ارامنه در شرایط بحرانی اتفاق افتاد. آن زمان امپراتوری عثمانی، در حال تجزیه بود و ارتش عثمانی تا مرز شکست در مقابل اروپایی‌ها پیش رفته بود.

بنابراین عثمانی‌ها بر اساس تجربه‌ای که از سر جنگ جهانی اول و همراهی ارامنه با روسیه در آن جبهه داشتند، به اقلیت‌های اعراب و ارامنه که می‌خواستند از امپراتوری عثمانی جدا شوند به چشم ستون پنجم و دشمن نگاه می‌کردند.

دولت‌های ترکیه در سال‌های اخیر تلاش کردند کشتار ارامنه را انکار کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند در جریان جنگ همان‌طور که از قوم‌های دیگر نیز کشته شدند، ارامنه هم به قتل رسیدند و زیر بار کشتار دسته جمعی ارامنه نمی‌روند.

خبرگزاری آلمان طی گزارشی با عنوان«ارامنه ایران درباره نسل‌کشی چه می‌گویند؟» به این مساله پرداخته و این موضوع را از نگاه ارامنه ایران پیگیری نموده. این خبرگزاری با خانم آرمنوش آراکلیان، دبیر هیئت برگزاری یکصدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در تهران،  پیرامون این موضوع گفت‌وگویی داشته است.

 خانم آراکلیان در پاسخ به این پرسش که ارامنه ایران برای محکوم کردن کشتار ارمنی‌ها در جریان جنگ جهانی اول چه اقداماتی کرده‌اند، از جمله می‌گوید:

«به الطبع ارامنه ایران نیز همانند ارمنیان سراسر جهان واقعه اولین نسل‌کشی قرن بیستم را محکوم و برای شناساندن آن به هموطنان و جهانیان تلاش می‌کنند و با برگزاری مراسم یادبود، برگزاری سمینارها و همایش‌ها، ترجمه و نشر کتب و مقالات به زبان فارسی در این راستا گام برمی‌دارند. امروز، علی‌رغم گذشت یکصد و یک سال، هیچ فرد ارمنی را نمی‌توان یافت که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد و واکنش نشان ندهد، بلکه هر کدام خود را موظف و سهیم می‌داند تا در گرامی‌داشت خاطره شهیدان نسل‌کشی و در مبارزه برضد بی‌عدالتی نقشی پویا داشته است.»

دبیر هیئت برگزاری یکصدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در تهران تاکید می‌کند که خواست ما از مجلس شورای اسلامی همواره این بوده که کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ توسط دولت عثمانی بمثابه نخستین نسل‌کشی قرن بیستم به رسمیت شناخته و محکوم شود.

خانم آرمنوش آراکلیان در پاسخ به این پرسش که واکنش ارامنه ایران نسبت به قتل هراند دینک، روزنامه نگار ارمنی‌تبار ساکن ترکیه چه بوده، می‌گوید:

«قتل هراند دینک نمی‌توانست موجب یاس و هم‌زمان خشم و غضب ارامنه و هر انسان آزادیخواه دیگری در جهان نشود، چرا که او روشنفکری بود با آرمان‌های بشردوستانه و صلح‌طلبانه که تلاش می‌کرد نوری در تاریکی اذهان مردم ترکیه امروز روشن کند تا آن‌ها نسبت به تاریخ و واقعیت‌های تاریخی مملکتشان آگاه شوند. ارامنه تهران در پی قتل هراند دینک روزنامه‌نگار ارمنی‌تبار ترکیه، مراتب اعتراض خود را با برگزاری تجمع و تظاهرات به گوش مقامات و رسانه‌ها رسانده و این جنایت هدفمند را محکوم کردند.»

او از اینکه نمایندگان آلمان طرح تایید نسل‌کشی ارامنه را به تصویب رساندند ابراز خرسندی کرده و آن را اقدامی در راستای برقرار عدالت و ایجاد جهانی عاری از خشونت می‌داند.

 

  • By Mohabat News
  • 1395/03/19
  • آرمنوش آراکلیان, ارامنه ایران, ارمنی, دولت عثمانی, مسیحیان ارامنه, نسل کشی ارامنه, نمایندگان اقلیت

گروه

تازه های خواندنی ها

محبت نیوز   درخواست ارامنه ایران از مجلس شورای اسلامی چیست؟

درخواست ارامنه ایران از مجلس شورای اسلامی چیست؟

کشتار جمعی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در جنگ جهانی اول، همچنان موضوعی بسیار حساسیت‌برانگیز است.به گزارش«محبت...

محبت نیوز   آقای آجرلو، از ایرانیان و ارمنیان عذر خواهی کنید !

آقای آجرلو، از ایرانیان و ارمنیان عذر خواهی کنید !

شما دل های میلیون ها ایرانی و ارمنی را شکستید.آرزداد هارویان مدافع تیم ملی ارمنستان قربانی نژاد پرستی...

محبت نیوز   دغدغه‌های یک «حجت‌الاسلام » همجنسگرا + عکس

دغدغه‌های یک «حجت‌الاسلام » همجنسگرا + عکس

خبرنگار بی بی سی او را در حال نماز خواندن و در لباس روحانیت در مسجد استانبول ملاقات می‌کند و به گفت‌وگو...

محبت نیوز   خدمات پزشکی مسیونرهای مسیحی به مردم غرب ایران

خدمات پزشکی مسیونرهای مسیحی به مردم غرب ایران

این بیمارستان با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر بلانش ویلسون (میسز استد) در سال ۱۹۱۶ تاسیس شده استبه...