نسل‌کشی اقوام باستانی مسیحیان آشوری منطقه توسط داعش

نوروز ۱۳۹۵ در حالی جشن گرفته شد که آشوریان به استقبال سال ۶۷۶۶ رفتند و کلدانیان سال ۷۶۱۶ خود را آغاز می‌کنند، در عین حال سایه شوم داعش را بر تمدن باستانی خود احساس می‌کنند.

assirians23

به گزارش «محبت‌نیوز» فرارسیدن ایام نوروز و حضور تروریست‌های دولت اسلامی در منطقه، تاثیر منفی زیادی بر فرهنگ و رسوم اقوام باستانی منطقه از جمله مسیحیان آشوری داشته است.

در همین ارتباط «رادیو زمانه» گزارش داد آکدیان، بابلیان و آشوریان همچون پیشینیان خود رسوم باستانی از جمله نوروز را جشن می‌گیرند و فرهنگ و زبان و آداب و رسوم خود را در طی هشت هزاره حفظ کرده‌اند. در یک قرن گذشته آشوریان (و کلدانیان که خود را نوادگان بابلیان می‌دانند) به طور پیاپی قربانی نسل‌کشی‌ها شده‌اند.

امروز نزدیک به پنج میلیون آشور- کلدانی (مجموع نسطوریان، آشوریان، کلدانیان و آرامیان) در ۲۷ کشور جهان سکونت دارند. عراق، سوریه، ایران، لبنان و ترکیه که از مناطق اسکان اولیه آنان به شمار می‌آیند، امروزه شاهد مهاجرت گسترده آشوریان است.

ایالات متحده با میزبانی ۱۰۰ هزار آشوری، بیش از عراق، موطن اصلی این اقوام بین‌النهرینی، رکورد‌دار است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ تخمین زد که یک سوم جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار آواره عراقی را آشوریان تشکیل می‌دهند.

این رقم پس از پیشروی دولت اسلامی به استان نینوا و شهر موصل (مناطقی با بیشترین جمعیت آشوری و کلدانی در عراق) در سال ۲۰۱۴ بسیار بیشتر شد، به طوری که آخرین آمار حکایت از آوارگی و ترک موطن ۶۰ درصد ساکنان این مناطق دارد که عمدتا آشوری و کلدانی هستند.بر اساس گزارش‌های سازمان ملل بیش از ۱۳ درصد پناهجویان عراقی را در کمپ‌های پناهندگی اردن، لبنان و ترکیه، آشوریان تشکیل می‌دهند.

آشوریان و عمدتن کلدانیان، اولین قربانیان فرقه‌گرایی اسلامی در عراق بودند. از سال ۲۰۰۳ تا پیشروی دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴ شمار آشوریان و کلدانیانی که در بمب‌گذاری‌ها یا در خانه‌ها، محل کار، کلیساها و محله‌های‌شان کشته شدند یا به دست گروه‌های اسلام‌گرا ربوده یا بی‌خانمان شدند، آن‌چنان نگران‌کننده شد که مجامع حقوق بشری اعلام کردند «نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی جدید آشوریان آغاز شده است.»

بر پایه گزارش‌ها تمام محله‌های آشوری‌نشین شهرهای بغداد و بصره تا سال ۲۰۱۱ خالی از سکنه شد.شمار قابل توجهی از آشوریان دیگر نقاط سوریه کشته یا آواره شده‌اند. در شهر رقه پس از پاک‌سازی قومی داعش، تنها ۲۳ خانواده آشوری باقی مانده‌اند.

بحران‌های عراق و سوریه جمعیت کثیر آشوریان رانده شده را به اقلیم کردستان عراق و جنوب ترکیه کشاند. آمار بین‌المللی اما می‌گوید که هنوز بیش از ۸۰ هزار آشوری در ایران زندگی می‌کنند.

آشوریان، تنها وراثت تمدن کهن منطقه را بر دوش نمی‌کشند، بلکه با دیگر اقوام منطقه در ساختن تاریخی نو همگام شده‌اند و حالا کوچک‌ترین سهم خود، یعنی حق زندگی را می‌بازند. آشوریان خاورمیانه اول آوریل امسال را نیز با آوارگی آغاز می‌کنند.

آشوریان موصل به دلیل اعتقادات و باورهای مسیحی‌شان توسط گروه داعش مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

این آشوریان از فرودگاه پراگ به هتلی در نزدیکی این شهر منتقل شدند و قرار است دو ماه در این هتل اقامت داشته باشند.

  • By Mohabat News
  • 1395/01/13
  • داعش مسیحیت, مسیحیان آشوری, نسل کشی

گروه

تازه های جفا بر کلیسا

محبت نیوز   نسل‌کشی اقوام باستانی ” مسیحیان آشوری ” منطقه توسط داعش

نسل‌کشی اقوام باستانی مسیحیان آشوری منطقه توسط داعش

نوروز ۱۳۹۵ در حالی جشن گرفته شد که آشوریان به استقبال سال ۶۷۶۶ رفتند و کلدانیان سال ۷۶۱۶ خود را آغاز...

محبت نیوز   دولت اسلامی ۲۱ مسیحی در سوریه را به قتل رساند

دولت اسلامی ۲۱ مسیحی در سوریه را به قتل رساند

تروریست‌های دولت اسلامی در شهر القریتین سوریه شماری از مسیحیان را به قتل رسانده‌اند.به گزارش «محبت‌نیوز»...

محبت نیوز   افزايش فعاليت گروه های اسلامگرا بر عليه مسيحيان تركيه

افزايش فعاليت گروه های اسلامگرا بر عليه مسيحيان تركيه

چهار مرد مسلمان به جرم هتک حرمت یک کلیسا توسط پلیس ترکیه بازداشت شدند.به گزارش محبت نیوز، به گفته پلیس...

محبت نیوز   اتهام داعش: نسل‌کشی مسیحیان

اتهام داعش: نسل‌کشی مسیحیان

مجلس عوام بریتانیا طرحی را ارائه دادند که طبق آن گروه دولت اسلامی (داعش) را متهم به نسل کشی علیه مسیحیان...