بازداشت سه تن ازمسیحیان جمهوری آذربایجان توسط اطلاعات سپاه درتهران

سه تن از مسیحیان از اعضای کلیسایی در باکو، از سوی گروهی از مسیحیان تهرانی به کلیسای خانگی دعوت شده بودند که با ورود ماموران اطلاعات سپاه کلیه این افراد بازداشت شدند. در این میان یک نوکیش مسیحی ایرانی نیز بازداشت شده است، تاکنون از وضعیت بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.

3Azeri-Christians_Baku_MohabatNews

آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز» –  براساس اطلاعات رسیده به «محبت نیوز»، سه گردشگر مسیحی اهل جمهوری آذربایجان که برای گذراندن تعطیلات و دیدار با برادران و خواهران مسیحی به تهران آمده بودند در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ (۲۴ ژوئن ۲۰۱۶) در خانه ای متعلق به یک مسیحی ایرانی در فاز دوم شهرک اندیشه کرج توسط نیروهای لباس شخصی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند این افراد پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شدند.

اسامی این افراد به شرح زیر می باشند:
۱-بهرام نسیبوف الخان اوغلو ۳٧ ساله متاهل اهل باکو تبعه جمهوری آذربایجان
۲-یوسف فرهادوف تالت اوغلو ۵۲ ساله متاهل اهل باکو تبعه جمهوری آذربایجان
۳-الدار قربانوف ۴۸ ساله متاهل اهل باکو تبعه جمهوری آذربایجان

همزمان با این افراد در همان محل کلیسای خانگی تعداد ده تن از نوکیشان مسیحی ایرانی نیز بازداشت شدند که همه آنها به جز یک نفر پس از بازجوئی و گرفتن مشخصات فردی آنان آزاد شدند. آزادی این افراد با این تعهد بوده که در صورت احضار بلافاصله خود را به ماموران اطلاعات سپاه معرفی کنند.

ناصر نورد گُل تپه

نوکیش مسیحی ایرانی « ناصر نورد گُل تپه» ۴۵ ساله از دیگر بازداشت شدگان است وی پس از بازداشت از همان ابتدا بصورت جداگانه مورد بازجوئی قرار گرفت ، که تا کنون پس از گذشت نزدیک به یکماه خبری از محل نگهداری و وضعیت سلامت او در دست نیست.

سه مسیحی بازداشتی تبعه جمهوری آذربایجان که از اعضای کلیسای کلمه زندگی در باکو هستند، از سوی گروهی از مسیحیان تهرانی در تاریخ مذکور به کلیسای خانگی دعوت شده بودند تا با دیگر ایمانداران مسیحی در تهران آشنا شوند .

خانواده بازداشت شدگان مسیحی اهل جمهوری آذربایجان که در باکو ساکن هستند از زمان بازداشت این افراد، قادر نبوده اند که با همسرانشان تماسی داشته باشند. تاکنون فقط دو بار به یکی از آنان اجازه داده شد که به همسرش در جمهوری آذربایجان زنگ بزند. وی در این تماس تلفنی کوتاه به همسرش گفته است که ما هر سه نفر سالم هستیم و با هم در یک محل نگهداری می شویم.
بنا براین محل نگهداری این سه نفر همچنان نامعلوم و هیچ مقام رسمی ای تا کنون در این باره اظهار نظری و یا توضیحی نداده است.

– ابهام در بازداشت نوکیش مسیحی ایرانی
از سرنوشت و محل نگهداری نوکیش مسیحی «ناصر گُل تپه» نیز هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست. همچنان مشخص نیست که چرا  وی را که مانند دیگر ایمانداران مسیحی فقط در آن محل حضور داشته پس از بازجوئی آزاد نکرده اند. برخی شایعات تائید نشده حاکی از آن است که این نوکیش مسیحی هدف اصلی ماموران اطلاعات سپاه از هجوم به کلیسای خانگی مذکور بوده ولی ماموران اتفاقی با ایمانداران اهل باکو برخورد کرده اند. منابع دیگری این گفته ها را رد می کنند و می گویند نوکیش مسیحی «ناصر گُل تپه»  چون سن بیشتری از بقیه داشته به او مشکوک شده اند !

– بی خبری از سرنوشت سه بازداشت شده مسیحی اهل باکو
مطابق مقررات بین المللی، اتباع یک دولت خارجی اگر در کشور دیگری بازداشت شوند باید بلافاصله اتهام ، محل بازداشت و دلیل بازداشت آنان به کنسولگری کشور مبداء آنها اعلام گردد و حق دسترسی کنسولی به آنها فراهم گردد. هنوز مشخص نیست که آیا این رویه قانونی در مورد این افراد اعمال شده است یا خیر؟ از گفته های همسران این سه نفر با «محبت نیوز» چنین بر می آید که این مقررات برای آنها شاید هنوز اجرا نشده باشد. چون دولت جمهوری آذربایجان در مورد دلیل بازداشت و محل نگهداری این سه ایماندار مسیحی به خانواده هایشان توضیحی رسمی ارائه نداده است.

یادآوری می شود که جمهوری آذربایجان کشور کوچکی در همسایگی ایران و در کرانه دریای خزر می باشد. این کشور کوچک که مرکز آن شهر باکو است از جمهوریهای سابق اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
مسیحیان حدود دو و نیم درصد جمعیت جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهند. اما بیشتر مسیحیان داخل جمهوری آذربایجان در کلیساهای ارتدکس روسی باکو عضو هستند. کمتر از یک دهه پیش که حکومت آذربایجان خود را حکومتی سکولار و غیر دینی معرفی نمود اجازه تشکیل چند کلیسای کاتولیک و پروتستان نیز در آن کشور داده شد و اکنون چند کلیسای غیر ارتدکس نیز در باکو فعال هستند./ English

  • By Mohabat News
  • 1395/05/05
  • الدار قربانوف, باکو, بهرام نسیبوف الخان, جفا بر مسیحیان ایران, جمهوری آذربایجان, کلیسای خانگی, محکومیت نوکیشان مسیحی, مسیحیان آذربایجان, مسیحیان ایران, ناصر نورد گل تپه, نوکیش مسیحی, یوسف فرهادوف تالت