دیوان عالی اتحادیه اروپا خواستار اعطای پناهندگی به نوکیشان مسیحی ایرانی شد

دیوان عالی اتحادیه اروپا با اخراج نوکیشان مسیحی به ایران مخالفت کرده و خواستار اعطای پناهندگی به آنان شده است.

به گزارش «محبت‌نیوز» دیوان عالی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایرانیانی که به مسیحیت گرویدند، از سوی حکومت جمهوری اسلامی با خطر روبرو هستند، با اخراج آنان مخالفت کرد و از کشورهای جهان خواست با درخواست پناهندگی آنها موافقت کنند.

«رویترز» به نقل از «کریستین تودی» گزارش داد دیوان عالی اتحادیه اروپا با اخراج نوکیشان مسیحی به ایران مخالفت کرده و خواستار اعطای پناهندگی به آنان شده است.

دیوان عالی اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد که دولت‌ها می‌بایست قبل از آنکه درخواست پناهندگی نوکیشان مسیحی ایرانی را رد کنند و آنها را به ایران بازگردانند، ارزیابی منصفانه‌ای از آنها صورت دهند.

«رابرت کلارک» مدیر حمایت از ائتلاف دفاع از آزادی (ADF) گفته ایرانیانی که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند، با خطر جدی مواجه هستند.

به گفته او حکومت ایران یک مکانیسم سیستماتیک برای تعیین هویت تمامی ایرانیانی دارد که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند و حتی آن دسته از مسیحیانی که تغییر دین آنها در خفا بوده است را نیز تعیین هویت می‌کند.

کلارک هشدار داد که اگر دولت ایران هویت یک نوکیش مسیحی را شناسایی کند، خسارات شدیدی به وی وارد می‌کند و آن افراد از آزادی محروم می‌شوند و مورد رفتارهای توهین آمیز دولت قرار می‌گیرند.

به گفته او اقلیت‌های مذهبی در ایران به شدت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و حاکمیت در ایران مکانیزم‌های امنیتی برای شناسایی و آنهایی که به صورت مخفی مسیحی می‌شوند وجود دارد.

«راجر سورینو» مدیر مرکز دین و جامعه مدنی در بنیاد «هریتیج» نیز می‌گوید: «پناهندگی باید به افرادی که به خاطر تغییر دین مورد آزار و اذیت و تهدید قرار می‌گیرند اعطا شود، قوانین ایران که تغییر دین را جرم می‌داند نقض حقوق بشر است چون بشر باید برای داشتند اعتقادات خود ازاد باشد، اما در ایران تغییر دین یعنی اردتداد که با خطر اعدام مواجه می‌شود.»

سازمان امور پناهندگی و اقامت سوئد در سال ۲۰۰۹ گزارش داد که درخواست پناهندگی یک شهروند ایرانی که پس از آزار و اذیت و شکنجه در ایران به سوئد سفر کرده در دادگاه تجدید نظر رد شده است.

گرچه برخی در سوئد مطرح می‌کنند که این افراد می‌توانند ایمانشان را خصوصی نگه‌دارند اما با حکم تازه دادگاه حقوق بشر اروپا رفتار جمهوری اسلامی «نقض آزادی مذهبی قلمداد می‌شود.»

طبق گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران حداقل ۴۹ مسیحی در ایران در زندان هستند و کلیساهای خانگی با فشار دستگاه‌های امنیتی روبه روست.

دادگاه حقوق بشر اروپا این حکم را بر مبنای نقض مواد ۲ و ۳ کنوانسیون حقوق بشر صادر کرده است، موادی که وظیفه دولت‌های عضو را برای حفاظت از جان افراد در مقابل تهدید و رفتار غیرانسانی دولتها علیه شهروندان مشخص کرده است.

به روز ترین خبرهای مسیحی ، عکس ، کتب و منابع الهیاتی مسیحی ، موسیقی و سرودهای پرستشی در تلگرام محبت نیوز

چندی پیش نیز جلسه ویژه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در سی و یکمین شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

در این جلسه احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران بار دیگر افزایش اعدام‌ها و فشار و سرکوب بر اقلیت‌های مذهبی در ایران را محکوم کرد.

به گفته  شهید در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۶۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۵۰۰ نفر از اعدام شدگان مرتبط با جرایم مواد مخدر بوده‌اند.

احمد شهید که پنج سال است به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران منصوب شده اما اجازه حضور در ایران را پیدا نکرده است.

وی ایران را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران، بلاگرها و فعالان مدنی  و اقلیتهای مذهبی در سال‌های اخیر دانسته و بار دیگر تقاضای خود را برای حضور در ایران تکرار کرده است.

فهرست جدید کشورهای امن از نگاه هلند، ایران و افغانستان جز کشور های ناامن متقاضیان پناهندگی از کشورهای ناامن نیز باید مدارک مستتدلی داشته باشند که در صورت بازگشت به کشور خود تحت تعقیب و ازار و اذیت و تبعیض قرار خواهند گرفت.

وبلاگ اطلاع رسانی پناهندگان و مهاجران به نقل از سروش هلند نوشت ، که ابتاع کشورهایی مانند ایران، افغانستان، عراق سوریه، کماکان در دسته بندی جزو کشورهای ناامن محسوب میشوند اما این بدین معنی نیست که به هر متقاضی پناهندگی از این کشورها (به استثنای سوریه) بطور خودکار اقامت پناهندگی اعطا شود. متقاضیان پناهندگی از کشورهای ناامن نیز باید مدارک مستتدلی داشته باشند که در صورت بازگشت به کشور خود تحت تعقیب و ازار و اذیت و تبعیض قرار خواهند گرفت.

وزارت امنیت و دادگستری هلند طی نامه ای خطاب به پارلمان به تاریخ ۹ فوریه ۲۰۱۶ لیست کشورهای امن را اعلام کرد.

براساس سیستم مهاجرت هلند، درخواست پناهندگی پناهجویان از کشورهایی که از جانب وزارت امنیت و دادگستری امن شناخته شوند از ماه مارس ۲۰۱۶ در اولویت های بررسی قرار خواهند گرفت و پروسه بررسی درخواست انها شتاب بیشتری میگیرد.

این افراد حق دارند تا تنها در یک جلسه گفتگو مصاحبه با مقامات اداره مهاجرت شرکت کنند و برای آنها در همان روز به دلیل «درخواست بی اساس آشکار» حکم منفی صادر میشود و آنها باید بلافاصله هلند را ترک کنند. در غیر این صورت به اجبار به کشورهای خود بازگردانده میشوند.

این دسته از پناهجویان چنانچه به رای صادره از جانب اداره مهاجرت اعتراض داشته باشند و شکایت کنند نیز باید در خارج از هلند منتظر پروسه نهایی فرجام خواهی خود در دادگاه باشند.

این دسته از پناهجویان حق برخورداری از سرپناه و کمپ در هلند را نیز ندارند.

  • By Mohabat News
  • 1395/01/25
  • اتحادیه اروپا, اخراج پناهندگان, ارتداد, جفا بر مسیحیان ایران, حقوق بشر ایران, دیپورت, محکومیت نوکیشان مسیحی, مهاجرت مسیحیان ایران, نوکیشان مسیحی

گروه

تازه های بازخوانی خبر

محبت نیوز   دیوان عالی اتحادیه اروپا خواستار اعطای پناهندگی به نوکیشان مسیحی ایرانی شد

دیوان عالی اتحادیه اروپا خواستار اعطای پناهندگی به نوکیشان مسیحی ایرانی شد

دیوان عالی اتحادیه اروپا با اخراج نوکیشان مسیحی به ایران مخالفت کرده و خواستار اعطای پناهندگی به آنان...

محبت نیوز   کابوس ترکیه، نگاهی به وضعیت پناهجویان مسیحی !

کابوس ترکیه، نگاهی به وضعیت پناهجویان مسیحی !

«پناهندگی در ترکیه» گره خورده با آنچه روزمره ذهن پناهجو با آن درگیر است. «یو. اِن»، «کیملیک» (کارت شناسایی)،...

محبت نیوز   مقایسه «ترجمه» انجیل و قرآن در دنیا از نگاه یک فعال حوزه قرآنی

مقایسه «ترجمه» انجیل و قرآن در دنیا از نگاه یک فعال حوزه قرآنی

یک فعال حوزه قرآنی در کشور از میزان ترجمه قرآن در مقایسه با انجیل و دیگر کتابهای مشهور دنیا انتقاد کرد.به...

محبت نیوز   فساد اخلاقی، ویروس بدخیم نهادهای تحت امر ولایت

فساد اخلاقی، ویروس بدخیم نهادهای تحت امر ولایت

رسوایی‌های جنسی در نهادهای حکومتی که الگوهای اسلامی و فرازمینی و ولایی را برای سعادت بشر پیاده می‌کند...