دوازده سوال و جواب پایه ای برای متقاضیان پناهندگی از سازمان ملل در کشور ترکیه

این دوازده پرسش و پاسخهای مربوطه، به کسانی که متقاضی دریافت پناهندگی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل  هستند کمک بسیاری می کند.

UNHCRankaraSmall

خدمات پناهندگی محبت نیوزدفاتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه محل مراجعه بخش عمده ای از پناهجویان ایرانی و افغان است که میخواهند برای اخذ پناهندگی اقدام کنند. این افراد در بدو ورود به علت کمبود اطلاعات دچار مشکلات عدیده ای می شوند و هر قدم اشتباه می تواند آنها را ماهها و حتی گاه سالها از رسیدن به مقصود دور نماید. در این نوشتار تلاش کرده ایم تا اطلاعات پایه ای مورد نیاز برای یک شخص متقاضی دریافت پناهندگی را با استفاده از منابع یو ان اچ سی آر به شکل دوازده پرسش و پاسخ مطرح کنیم. این دوازده پرسش و پاسخهای مربوطه، به کسانی که متقاضی دریافت پناهندگی از یو ان هستند کمک بسیاری می کند.

سوال ۱ – به منظور تقاضای پناهندگی به کشور ترکیه آمده ام، میباید چه کار کنم؟

جواب ۱ – توسط تلفن یا با آمدن به دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آنکارا یا وان تاریخ مصاحبه برای ثبت نام دریافت کنید. در مورد شهرهایی که وزارت کشور مشخص نموده به شما اطلاعاتی داده خواهد شد. شما میتوانید در یکی از این شهرها قبل از تاریخی که برای ثبت نام توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای شما در نظر گرفته شده، با مراجعه به پلیس ثبت نام شوید. شما باید به یکی از شهرهای اقماری که وزارت کشورمشخص نموده است بروید. در حال حاضر حدود ۳۰ شهر موجود میباشد، از جمله: آدانا، آفیون، کاراحصار، آقری، آکسارای، آماسیا، بیله جیک، بوردور، چانکری، چوروم، اسکیشهیر، گازیانتپ، حکاری، هاتای، اسپارتا، کاهرامان ماراش، کارامان، کاستامونو، کایسری، کریک کاله، کرشهیر، قونیه، کوتاهیا، مرسین، نوشهیر، نیده، سیواس، شیرناک، توکات، وان و یزگات.

به منظوراینکه اقامت شما در ترکیه قانونی باشد، شما باید برای ثبت نام هرچه زودتربه مقامات ترکیه مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد وظایفتان نسبت به مقامات ترکیه، کتابچه ای که توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ووزارت کشور ترکیه تهیه شده است را مطالعه کنید.

سوال۲– آیا باید برای خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد زمانی که تقاضای پناهندگی می نمایم هزینه ای پرداخت کنم؟

جواب ۲ – خیر، هرگز. همه خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد رایگان میباشد. اگربه هر گونه کلاهبرداری یا فسادی پی بردید میبایست آن را به دفتر کل بازرسی در ژنوبوسیله ایمیل ذیل، و یا تلفن ۴۱۲۲۷۳۹۸۸۴۴ + و یا فاکس۴۱۲۲۷۳۹۷۳۸۰+ گزارش نمایید:

inspector@unhcr.org

سوال۳– چه مدت طول می کشد تا مطلع شوم که به عنوان پناهنده قبول شده ام یا خیر؟

جواب ۳–  در حال حاضر مدت انتظار به طور میانگین از زمان ثبت نام تا مصاحبه ۹ ماه است و از زمان ثبت نام تا تصمیم گیری ۱۰ ماه میباشد، اما بعضی اوقات مدت انتظاربرای مصاحبه ممکن است طولانی تر بشود و این بستگی به تعداد تقاضاکنندگان دارد. بخاطر داشته باشید که در مواردی زمان انتظار پس از مصاحبه اول میتواند طولانی تر باشد. برخی از پروندها ممکن است به بررسی بیشتری نیاز داشته باشد یا برای مثال احتیاج به تایید دفتر مرکزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد داشته باشد. بنابراین، این امکان وجود دارد که با چهارچوب زمان تخمینی فوق الذکر مطابقت نداشته باشد. بسیار مهم است که در طول این فرایند شکیبا باشید.

سوال ۴ – مدت انتظار برای من طولانی میباشد. آیا میتوانم تاریخ مصاحبه زودتری بگیرم؟

جواب ۴ – متاسفانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فقط میتواند به موارد بسیار آسیب پذیرارجعیت در تاریخ مصاحبه بدهد.(اگر خانمی هستید که به تنهایی خانواده را حمایت میکنید، و یا بیماری جدی دارید و یا سالمندی هستید که به تنهایی در ترکیه بسر میبرید و امثالهم.)

اگر فکر میکنید به یکی از این گروهها تعلق دارید، میتوانید در یک نامه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد شرایط خود را توضیح دهید و مدارک لازم را ارائه نمایید. ( برای مثال مدرک دکتر که توصیف گر نوع بیماری شما باشد.)

سوال ۵ – در مصاحبه فراموش کردم که مطلبی را عنوان کنم. آیا میتوانم با وکیلم صحبت کنم؟

جواب ۵ – اگر مطلبی برای اضافه کردن دارید، با ذکر شماره پرونده، آن را بنویسید و بوسیله نامه، فاکس و یا ایمیل به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید. نامه شما بدست وکیلتان خواهد رسید.

سوال ۶ – چگونه میتوانم از جواب پرونده ام مطلع شوم؟

جواب ۶ – آسانترین راه از طریق بازدید سایت اینترنتی ذیل میباشد:

http://results.unhcr.org.tr or http://sonuclar.unhcr.org.tr

برای دستیابی به اطلاعات نیاز به شماره پرونده خود در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و تاریخ تولد دارید. همچنین جواب پرونده از طریق نامه به اطلاع شما می رسد. در صورت تغییر آدرس، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد را از طریق فاکس مطلع نمایید. جواب قبولی و یا ردی از طریق نامه به شما فرستاده می شود.

سوال ٧– مطلع شده ام که بعنوان پناهنده قبول شده ام. پس از این چه خواهد شد؟

جواب ٧- اگر پرونده شما برای جایگزینی مناسب باشد، میتوانید انتظار داشته باشید تا دو هفته پس از قبولی دعوت به مصاحبه شوید.

بخاطر داشته باشید به علت مخالفت دولت ترکیه برخی از پناهندگان نمیتوانند جایگزین شوند. برخی دیگر از پناهندگان نیز وجود دارند که فقط در صورتی که بسیار آسیب پذیر باشند جایگزین میشوند. همچنین بخاطر داشته باشید که تصمیم نهایی در مورد قبولی جایگزینی با کشورهای پناهنده پذیر است نه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یا دولت ترکیه. بیشترکشورهای پناهنده پذیرترجیح میدهند از کشورهای همسایه پناهنده بپذیرند. اگر از کشوری می آیید که همسایه ترکیه نیست، ممکن است برای جایگزینی پذیرفته نشوید.

سوال۸ – برگه قبولی پناهندگیم را گم کرده ام. چکار باید بکنم؟

جواب ۸ – باید به نزدیکترین کلانتری بروید و در مورد گم شدن این برگه به آنها گزارش دهید. قبل از مراجعه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای دریافت برگه جدید، کپی این گزارش را که از پلیس دریافت کرده اید را با خود بیاورید.

سوال ۹– می خواهم همسر و یا فرزندانم را که پس از من به ترکیه آمده اند به پرونده خود اضافه کنم. چه باید کرد؟

جواب ۹ – لطفا تاریخ مصاحبه برای ثبت نام را ازکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دریافت نمایید و تمام مدارک از قبیل پاسپورت، شناسنامه، و قباله ازدواج را در آن روز با خود بیاورید.

سوال۱۰ – چگونه میتوانم شهری را که در آن اقامت دارم تغییر دهم؟

جواب ۱۰- وزارت کشور تصمیم می گیرد که پناهجویان و پناهندگان در کدامیک از ۳۰ شهر ترکیه در طول اقامتشان بمانند. در صورتیکه خواهان انتقال به شهر دیگری هستید، باید درخواست خود را به پلیس اتباع بیگانه در شهری که در آن بطور قانونی اقامت دارید بدهید و در آن با ذکر جزییات دلایل این درخواست را بنویسید. اگر پلیس نامه درخواست را قبول نکرد، میتوانید آن را به آدرس پستی ذیل بفرستید:

Emniyet Genel, Yabancılar Daire Başkanlığı, İltica, İlkadim Cad. No 89, Dikmen 06100 Ankara.

این امکان وجود دارد که از وزارت کشور جواب منفی بگیرید. در صورتی که به خاطر مسائل امنیتی می خواهید تقاضای انتقال کنید، میتوانید رونوشت درخواستتان را به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید.

سوال ۱۱ – از طریق پلیس مطلع شدم که پرونده ام توسط وزارت کشور رد و یا بسته شده است. چکار میتوانم بکنم وآیا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند به من کمک کند؟

جواب ۱۱- میتوانید به این تصمیم اعتراض کنید و اطلاعات اضافی و مدارکی برای تایید اعتراض خود به پلیس در شهر محل سکنی خود ارائه دهید. اگر پلیس از شما قبول نکرد، میتوانید آن را از طریق پست سفارشی به آدرس ذیل بفرستید.

Emniyet Genel, Yabancılar Daire Başkanlığı, İltica, İlkadim Cad. No 89, Dikmen 06100 Ankara.

لطفاَ، فراموش نکنید که رونوشتی از نامه استیناف و نامه ای که از پلیس دریافت کرده اید را هم به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید.

سوال ۱۲ – آیا در فرایند پناهجویی نیازی به وکیل هست؟

جواب ۱۲ – خیر، نیازی به وکیل نیست، اما شما این حق را دارید که اگر مایل باشید وکیلی بگیرید. بخاطر داشته باشید هزینه وکیل خصوصی را شما باید بپردازید. در شهرهای اقماری برای کمک حقوقی میتوانید به کانون وکلا مراجعه کنید.

  • By Mohabat News
  • 1394/03/29

گروه

تازه های اطلاعات پناهندگی

محبت نیوز   دوازده سوال و جواب پایه ای برای متقاضیان پناهندگی از سازمان ملل در کشور ترکیه

دوازده سوال و جواب پایه ای برای متقاضیان پناهندگی از سازمان ملل در کشور ترکیه

این دوازده پرسش و پاسخهای مربوطه، به کسانی که متقاضی دریافت پناهندگی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان...

محبت نیوز   نمونه سوالات پرونده (پناهندگی) و راهنمای مسائل پناهندگی

نمونه سوالات پرونده (پناهندگی) و راهنمای مسائل پناهندگی

این مصاحبه مهمترین فرصت شما برای بیان دلایلِ فرار یا خروج ازکشورتان است.« محبت نیوز »    –   اداره...