ممانعت از برگزاری نماز عید فطر در مساجد اهل سنت

بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از یک میلیون مسلمان اهل سنت تنها در شهر تهران زندگی می‌کنند.

why-sunni

«محبت نیوز»- گزارش های رسیده از ایران حکایت از آن دارد که اجازه برگزاری نماز عید فطر به اهل سنت، در چند مسجد از جمله مسجد تهرانپارس و مسجد صالحیه اسلام‌شهر داده نشده و به همین دلیل چند نماینده مجلس دهم به وزیر کشور تذکر کتبی دادند.

به‌گزارش خبرگزاری (ایلنا)، در نشست علنی سه‌شنبه ۱۵ تیر مجلس ایران، محمود صادقی، عضو هیئت ‌رئیسه فراکسیون امید اعلام کرد که به‌همراه ۱۸ نفر از نمایندگان مجلس به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به‌دلیل تضییق حقوق اهل سنت تذکر کتبی داده‌اند.

به‌گفته این نمایندگان اجازه برگزاری نماز عید فطر به اهل سنت در برخی از مساجد، از جمله مسجد تهرانپارس تهران تا کنون صادر نشده است.

همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس گفت: «اخیرن فعالیت‌های نمازخانه صالحیه متعلق به اهل سنت در شهرستان اسلام‌شهر تعطیل شده و اجازه اقامه نماز عید فطر در این مسجد نیز صادر نشده است.»صادقی این اقدامات را برخلاف آن‌چه «وحدت شیعه و سنی» نامیده می‌شود دانست و آن را مغایر با امنیت ملی کشور خواند.

بیشتر امضاکنندگان این تذکر کتبی از اعضای فراکسیون امید هستند. علی مطهری، محمدجواد فتحی، فرید موسوی، مصطفی کواکبیان، علیرضا رحیمی، محمدعلی وکیلی،‌ قاسم میرزایی، عبدالرضا هاشم‌زایی، ابوالفضل سروش، جلیل رحیمی و سهیلا جلودارزاده از جمله امضاکنندگان آن هستند.

تبعیض‌های دینی علیه اهل سنت در ایران دست‌کم از سوی حکومت، همچنان ادامه دارد. با وجود گذشت بیش از سه دهه از انقلاب سال ۵۷ در ایران، اهل سنت حتی یک مسجد در پایتخت ایران ندارند و نماز‌خانه‌های آن‌ها نیز بعد از شناسایی، یکی بعد از دیگری پلمپ می‌شوند.

بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از یک میلیون مسلمان اهل سنت تنها در شهر تهران زندگی می‌کنند.

یورش نیروهای امنیتی به نمازخانه پونک تهران

همچنین یک روز پیش از عید فطر و علیرغم تاکید علمای اهل سنت اما نیروهای امنیتی و انتظامی با یورش به نمازخانه پونک تهران اقدام به ممانعت نمازگزاران از برگزاری شعائر مذهبی خود کردند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عصر روز سه شنبه ۱۵ تیر نیروهای امنیتی لباس شخصی و نیروهای انتظامی با یورش به نمازخانه پونک تهران از ورود نمازگزاران به داخل مسجد جلوگیری کردند.شاهدان عینی گزارش داده اند که تعدادی از نمازگزاران بخاطر تلاش برای ورود به نمازخانه بازداشت شدند که پس از پادرمیانی بقیه مردم و نمازگزاران آزاد شدند.

گزارشها حاکی است که رفتار ماموران “خشن” بوده و محاصره نمازخانه و ممانعت از نمازگزاران بدون نشان دادن حکم قضائی” بوده است.یکی از شاهدان عینی گزارش داده که تمام این درگیری ها و ممانعت ها فقط برای ممانعت از ۲۳ نفر نمازگزار بوده که اکثر آنها نیز جزو شورای مدیریت نمازخانه بوده اند.

به نظر میرسد که علت محاصره نمازخانه برای ممانعت از برگزاری نماز عید صبح چهارشنبه است.

سال گذشته نیز ماموران امنیتی به “بهانه” نداشتن مجوز بخشی از این نمازخانه را تخریب کرده و برای مدتی “پلمپ” نمودند.

این رفتارها در حالی انجام می شود که در آخرین جمعه رمضان ائمه جمعه اهل سنت چون مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و مولانا گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر گلستان نسبت به “رفتارهای خارج از قانون” و “ممانعت از نماز عید اهل سنت” هشدار داده بودند.

  • By Mohabat News
  • 1395/04/17
  • اهل سنت, پلمپ, عید فطر, ماه رمضان, نمازخانه

گروه

تازه های ادیان و مذاهب

محبت نیوز   ممانعت از برگزاری نماز عید فطر در مساجد اهل سنت

ممانعت از برگزاری نماز عید فطر در مساجد اهل سنت

بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از یک میلیون مسلمان اهل سنت تنها در شهر تهران زندگی می‌کنند.«محبت نیوز»-...

محبت نیوز   اوباما از مسلمانان آمریکایی محافظت می کند

اوباما از مسلمانان آمریکایی محافظت می کند

فیس بوک وزارت خارجه آمریکا به فارسی پیام باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،به مناسبت عید فطر را منتشر کرده...

محبت نیوز   روبنده در سوئیس هم ممنوع شد

روبنده در سوئیس هم ممنوع شد

سوئیس اعلام کرد زنانی که از این پوشش استفاده کنند را تا ۱۰ هزار دلار جریمه خواهد کرد.به گزارش«محبت نیوز»پس...

محبت نیوز   احکام مربوط به انجام «عملیات انتحاری» به شکل کتاب توزیع می گردد

احکام مربوط به انجام «عملیات انتحاری» به شکل کتاب توزیع می گردد

در این کتاب  یک فصل ویژه احکام مربوط به انجام عملیات انتحاری توسط زنان وجود دارد.به گزارش «محبت نیوز»...