کشف نسخه های باستانی یهودیان در افغانستان

باستان شناسان یک مجموعه از نسخه های خطی شامل یک صد نسخه خطی را داخل یکی از غارهای شهر «بامیان»، در شمال افغانستان کشف کردند.

ebri

به گزارش«محبت نیوز»  پیشینهٔ حضور یهودیان در افغانستان نامعلوم است و گمان می‌رود آنها پس از ویرانی معبدشان توسط فرمانروای قوم آشور در ۷۲۰ پیش از میلاد و تبعیدشان به بابل در ۵۶۰ پیش از میلاد، به مناطقی در جنوب عراق٬ ایران و افغانستان فعلی که زیر سلطهٔ آشوریان درآمده بود کوچانده شدند.

حدود یک صد نسخه خطی عبری – یهودی با قدامت تاریخی یک هزار سال در منطقه «بامیان»، واقع در شمال افغانستان کشف شد.

این نسخه های خطی به چند زبان از جمله آرامی، عبری، فارسی، اردو، عربی – یهودی و یهودی – فارسی نوشته شده و به فردی به نام «ابو بن دانیال» تعلق داشته است.

این نسخه های خطی در منطقه تاریخی کوه امی و بودای غول پیکر لشان بامیان کشف شدند که در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط طالبان تخریب شدند.

۲۹ نسخه از این مجموعه تاریخی ارزشمند توسط «لنی وولف»، تاجر آثار تاریخی و باستانی اسرائیلی در سال ۲۰۱۳ میلادی خریداری شده است.

پژوهشگران یهودی گفته اند، این اسناد که «جنیزه افغانستان» نامیده شده، از زمان کشف «جنیزه قاهره» در صد سال پیش، مهمترین کشف اسناد مربوط به تاریخ یهودیان است. جنیزه، یک واژه عبری است که تقریبن به معنای «ذخیره گاه» است و به محل نگهداری کتب و اسناد در کنیسه ها و گورستان های یهودیان گفته می شود.

 همچنین یکی از پژوهشگران دانشگاهی در اسرائیل نیز معتقد است، این اسناد حاوی اطلاعاتی جالب از زندگی و وضعیت یهودیان ساکن افغانستان آن زمان است و به واسطه آنها می توان پی برد که قوم یهود در آن برهه از تاریخ چگونه زندگی می کردند، چه روابطی بر خانواده های آنها حاکم بود و چگونه کارها را بین خویش تقسیم می کردند و از چه جایگاه اجتماعی برخوردار بودند.

 تا اواخر قرن نوزده میلادی، حدود ۴۰ هزار یهودی در افغانستان زندگی می کردند. شماری از آنها پس از به قدرت رسیدن صفویان در ایران به افغانستان مهاجرت کردند. تشکیل دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی و جنگ‌های اعراب و اسرائیل به تشدید مخالفت‌ها با یهودیان منجر شد. در سال ۱۹۵۰ میلادی که یهودیان به طور رسمی اجازه ترک افغانستان را داشتند، یهودیان بسیاری در نیمه اول قرن بیستم آن جا را ترک کرده و برخی از آنان در اسرائیل موطن اجدادی شان ساکن شدند.

  • By Mohabat News
  • 1395/04/02
  • افغانستان, باستان شناسی, یهودی, یهودیان افغانستان

گروه

تازه های ادیان و مذاهب

محبت نیوز   شاهد دادگاه قتل روحانیون مسلمان در اوگاندا اخته شده!

شاهد دادگاه قتل روحانیون مسلمان در اوگاندا اخته شده!

در دو سال گذشته دست کم ۱۲ روحانی مسلمان در نقاط مختلف اوگاندا به قتل رسیده‌اند.«محبت‌نیوز»- مقامات دادستانی...

محبت نیوز   سر خوك، دردسر مسلمانان كانادا

سر خوك، دردسر مسلمانان كانادا

 سه مرکز اسلامی شهر کبک خواستار برگزاری جلسه اضطراری مشترک برای بررسی ابعاد مختلف این ماجرا و راهکارهای...

محبت نیوز   کشف نسخه های باستانی یهودیان در افغانستان

کشف نسخه های باستانی یهودیان در افغانستان

باستان شناسان یک مجموعه از نسخه های خطی شامل یک صد نسخه خطی را داخل یکی از غارهای شهر «بامیان»، در شمال...

محبت نیوز   رقابت دنیای مسیحیت با دنیای اسلام دوباره زنده خواهد شد

رقابت دنیای مسیحیت با دنیای اسلام دوباره زنده خواهد شد

دستگاه امنیتی آلمان ناگزیر است حتی جوانان ۱۴ ساله مسلمان را زیر نظر داشته باشندبه گزارش«محبت نیوز»-هانتینگتون...